Консультації для викладачів


Інформаційно-комунікаційні технології (ІКТ) - сукупність технологій, що забезпечують фіксацію інформації, її обробку і обмін інформацією (передачу, поширення, розкриття). Інформаційні технології - це методи і засоби отримання, перетворення, передачі, зберігання і використання інформації. У кінці XX - початку XXI ст. у світі, що оточує нас,...

ІНФОРМАЦІЙНО-КОМУНІКАЦІЙНІ ТЕХНОЛОГІЇ ВИКЛАДАННЯ ДИСЦИПЛІН У ВИЩИХ НАВЧАЛЬНИХ ЗАКЛАДАХ

Термін «інформаційно-комунікаційні технології» на сьогодні широко використовується і включає в себе всі технології для спілкування та роботи (створення, зберігання, передачі, обробки та управління) з інформацією. Інформаційно-комунікаційні технології (далі - ІКТ) - це сукупність методів, виробничих процесів і програмно-технічних засобів, об'єднаних у технологічний ланцюжок, що забезпечує виконання інформаційних процесів з метою підвищення їх надійності та оперативності і зниження трудомісткості використання інформаційного ресурсу [3:194]. Впровадження і використання ІКТ на всіх освітніх рівнях усіх форм навчання предбачені такими законодавчо-нормативними актами: Закон України «Про Основні засади розвитку інформаційного суспільства в Україні на 2007- 2015 роки», «Про освіту», «Про вищу освіту», розпорядження КМУ № 1722 від 27 серпня 2010р. «Про схвалення Концепції Державної цільової програми впровадження у навчально-виховний процес загальноосвітніх навчальних закладів інформаційно-комунікаційних технологій "Сто відсотків" на період до 2015 року», Національна доктрина розвитку освіти України в ХХІ столітті тощо. ІКТ покликані, ґрунтуючись і раціонально використовуючи сучасні досягнення в галузі комп'ютерної техніки та інших високих технологій, новітніх засобів комунікації, програмного забезпечення і практичного досвіду, вирішувати завдання щодо ефективної організації інформаційного процесу для зниження витрат часу, праці, енергії і матеріальних ресурсів у всіх сферах людського життя і сучасного суспільства. ІКТ охоплюють всі ресурси, необхідні для управління інформацією, особливо комп'ютери , програмне забезпечення та мережі , необхідні для створення, зберігання, управління, передачі і пошуку інформації. ІКТ можуть бути згруповані таким чином: - мережі; - термінали; - послуги. До мереж відносяться телефон, стільниковий зв'язок, електрозв'язок (телеграф, телетайп). До терміналів можна віднести персональний комп'ютер, стільниковий телефон, телевізор, ігрову приставку . Послуги охоплюють електронну пошту і пошукові системи. На сьогоднішній день у вузах використовуються такі ІКТ: комп'ютер, мультимедійний проектор, інтерактивна дошка, ноутбук, відеомагнітофон, телевізор, а так само принтер, сканер, магнітофон, фотоапарат, відеокамера. В сучасних умовах відбувається постійне вдосконалення існуючих і поява нових ІКТ. Наприклад, з'явилися такі пристрої як візуалайзер, спеціалізований сканер тощо [2]. На сьогодні також з'явилися такі нові інтерактивні ресурси, які можуть допомогти викладачу при викладанні матеріалу: 1. Інтерактивний стіл. Являє собою багатокористувацький інтерактивний інструмент для одночасної роботи декількох студентів сприяє спільній роботі та розвитку навичок вирішення проблем і прийняття спільних рішень. 2. Інтерактивна дошка підтримує одночасну роботу декількох студентів, кожен з яких може легко пересувати, масштабувати або обертати зображення на дошці. 3. Системи для інтерактивного оцінювання та тестування. Такі системи забезпечують миттєвий доступ до результатів тестування, що дає можливість викладачам своєчасно вирішувати виниклі труднощі і забезпечити високий рівень засвоєння матеріалу для кожного з студентів. Дозволяє стежити за продуктивністю, контролювати результати навчання і співпрацювати для ефективного задоволення освітніх потреб кожного студента. Наприклад, системи тестування MimioVote™, ActiVote від Promethean. 4. Засоби візуальної презентації та документ-камери. За допомогою документ-камери можна швидко перетворити зображення і відеоролики в навчальні матеріали, які можна анотувати і зберегти для майбутніх занять. Наприклад, ActiView компании Promethean. Слід зазначити, що використання ІКТ у навчальному процесі закладу освіти виступає не самоціллю, а педагогічно виправданим підходом, що має розглядатися в плані педагогічних переваг порівняно з традиційними технологіями організації самостійної роботи. До переваг ІКТ можна віднеси наступні: - значно підвищують рівень доступності освіти, - надають можливість студентам звертатися до розміщеного на сервері навчально-методичного комплексу дисципліни [1:61], - дозволяють максимально зручно для користувача вибудовувати індивідуальну траєкторію навчання, - дозволяють студенту здійснювати опосередковане спілкування з викладачем у зручний для себе час , використовуючи для цього форум, чат, електронну пошту, - дають можливість викладачеві постійно оновлювати зміст освіти; реалізувати будь-який вид заняття, в тому числі здійснювати контроль і самоконтроль за результатами навчальної діяльності студентів. Однак ІКТ мають певні проблеми застосування, зокрема: - слабке ресурсне забезпечення та недостатня матеріально-технічна оснащеність вищої школи; - слабка дидактична складова електронних освітніх ресурсів обумовлює відсутність технологічного підходу до навчання в багатьох дистанційних навчальних курсах , а так само орієнтацію навчального процесу в основному на репродуктивний характер діяльності; - низький рівень інформаційної компетенції викладачів, який не дозволяє їм активно і досить ефективно використовувати в освітньому процесі ІКТ; - відсутність комплексної системи оцінки та розроблених критеріїв якості електронних освітніх ресурсів. Особливої актуальності ІКТ набувають при введені у практику навчального закладу дистанційного навчання, під яким розумітимемо систему організаційних , педагогічних та інформаційних технологій , які дозволяють людині отримувати знання у зручний для нього час і в будь-якому місці. Обов'язковою умовою здійснення повноцінного дистанційного навчання є можливість використання сучасних засобів телекомунікації. Оскільки впровадження дистанційного навчання є досить довгим та трудомістким процесом, то необхідно створення на рівні певного навчального закладу механізму заповнення навчально-методичними матеріалами, формування інформаційної культури викладачів, а також забезпечення доступності цих матеріалів для студентів.

Всі права захищені 2019
Створено за допомогою Webnode
Створіть власний вебсайт безкоштовно! Цей сайт створено з допомогою Webnode. Створіть свій власний сайт безкоштовно вже сьогодні! Розпочати