ОСОБЛИВОСТІ ВИКОРИСТАННЯ ІКТ НА УРОКАХ У
ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ
У більшості шкіл України створені і не один рік працюють комп'ютерні
класи, школярі вивчають інформатику, працюють у Всесвітній мережі
Інтернет, проходять тестування,отримують завдання по електронній пошті,
готують реферати та презентації. Це реальність, виключити комп'ютер з
нашого життя вже не вдасться. Новий Державний стандарт початкової освіти
передбачає введення в шкільний курс початкової школи предмета
«Інформатика». Як вчитель-практик, можу стверджувати - це просто
чудово!Урок із застосуванням комп'ютерних технологій не тільки пожвавлює
навчальний процес, але і підвищує мотивацію кожного учня у навчанні.
Урок, що включає слайди презентації або дані електронної енциклопедії
викликає навіть у пасивних дітей особливий інтерес. Екран притягує увагу,
якої ми часом не можемо домогтися при фронтальній роботі з класом.
Англійське прислів'я говорить: «Я почув - і забув, що я побачив - запам'ятав».
За даними вчених людина запам'ятовує 20% почутого і 30% побаченого, і
більше 50% того, що він бачить і чує одночасно. Таким чином, полегшення
процессу сприйняття і запам'ятовування інформації за допомогою яскравих
образів - це основа будь-якої сучасної презентації.
Отже, доступність ІКТ для широких кіл, у тому числі й дитячої аудиторії,
є передумовою виникнення нових вимог до професії вчителя початкових
класів. Сучасний учитель повинен знати тенденції інформатизації освіти
(зокрема початкової), психолого-педагогічні умови використання ІКТ у роботі
з дітьми; уміти користуватися новими інформаційними освітніми
технологіями, застосовувати педагогічні можливості ІКТ у професійній
діяльності; сприяти формуванню основ інформативних компетентностей та
інформаційної етики у вихованців, сформувати у дітей адекватне уявлення про
роль комп'ютерних технологій у житті(не іграшка, а засіб отримання корисної
інформації, загального розвитку та творчої діяльності). Одним із головних
завдань початкової школи є застосування ІКТ у процесі вивчення більшості
навчальних предметів у рамках програми. Основним видом використання
комп'ютерно-орієнтованих засобів навчання є їх органічна інтеграція в певні
6
уроки. У цікавій, динамічній, ігровій формі учні молодших класів опановують
комп'ютерні засоби, набувають первинних навичок управління комп'ютером
та одночасно удосконалюють свої знання з певних навчальних предметів,
розвивають пам'ять, просторову уяву, логічне мислення, творчі здібності.
Таким чином, з точки зору дидактики ІКТ дозволяють:
забезпечити зворотній зв'язок в процесі навчання;
зробити навчання більш інтенсивним, головне, ефективним за рахунок
реалізації можливостей мультимедіа навчальних систем до дієвого і наочного
подання навчального матеріалу;
підвищити унаочненість навчального процесу;
забезпечити пошук інформації із різноманітних джерел;
індивідуалізувати навчання для максимальної кількості дітей з різними
стилями навчання і різними можливостями сприйняття.
моделювати досліджувані процеси або явища;
організувати колективну й групову роботи;
здійснювати контроль навчальних досягнень;
створювати сприятливу атмосферу для спілкування.
Учителю застосування ІКТ дозволяє економити час і максимально
ефективно вирішувати повсякденні справи і обов'язки як фахівця:
готуватися до уроків (складати конспекти, добирати дидактичні
матеріали тощо), батьківських зборів, виховних годин, різноманітних виступів
на педрадах, засіданнях МО, семінарах тощо;
оформляти документацію;
в оперативному режимі відслідковувати результати навчальної
діяльності учнів;
налагоджувати спілкування з батьками своїх учнів;
обмінюватися з колегами досвідом роботи, власними методичними
надбаннями, обговорювати з ними актуальні питання навчання і виховання
школярів, швидко отримувати й систематизувати потрібну інформацію.
7
Таким чином, упровадження ІКТ полегшує роботу вчителя, а навчання
дітей робить більш цікавим і ефективним.
Як показує практика, застосування комп'ютера на уроках у початковій
школі має декілька режимів:
- демонстраційний (демонстрація певної навчальної інформації);
- індивідуальний (організація індивідуальної роботи учнів);
- комбінований (застосування на одному уроці і демонстрації, і
індивідуальної роботи).
Для роботи в демонстраційному режимі вчителю достатньо мати на уроці
один комп'ютер і мультимедійний проектор, за допомогою якого потрібна
інформація виводиться на екран, як правило, у вигляді слайдів. Щоб
організувати індивідуальну роботу, кожний учень має бути забезпечений
персональним комп'ютером. Як показує практика, якість знань учнів
підвищувалася, коли вони самостійно засвоювали навчальний матеріал,
використовуючи ПК, а вчитель при цьому виконував роль організатора і
координатора навчального процесу. У початковій школі ІКТ можна
використовувати на будь-якому етапі уроку: у процесі перевірки домашньої
роботи, актуалізації знань, вивчення нового матеріалу, закріплення,
повторення вивченого, контролю, оцінювання .
При підготовці до уроку з використанням ІКТ вчитель не повинен
забувати, що це УРОК, а значить, складає план уроку, виходячи з його цілей.
При відборі навчального матеріалу він повинен дотримуватися основних
дидактичних принципів: систематичності та послідовності, доступності,
диференційованого підходу, науковості . При цьому комп'ютер не замінює
вчителя, а тільки доповнює його